Välkommen till årsmötet

Måndagen den 21 maj klockan 18.00.

Vi håller till i Brydlings nya restaurang i Åhlénshuset, mitt i city, plan 2. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar, med bland annat val av ny styrelse, har vi möjlighet att äta en välfylld och god buffé signerad Ulrika Brydling.

Alla medlemmar är välkomna till årsmötet oavsett om man vill delta i den efterföljande buffén eller ej. Även icke medlemmar får delta i såväl buffé som årsmöte, även om de inte har rösträtt på själva mötet.

Vi kommer också att få höra Helena Wistrand från Krav berätta om vad Kravmärkningen innebär för både konsumenter och producenter. Dessutom kommer Ulrika Brydling att berätta hur man förvandla trötta varuhusrestauranger med hjälp av massor av vilja och vällagad mat baserad på svenska mattraditioner och ekologiska produkter.

Och självklart kommer vi, förutom att diskutera alla allvarliga och mindre allvarliga frågor, äta, prata och ha trevligt tillsammans.

Dagordning, verksamhetsberättelse och övriga handlingar skickas ut inom kort. Om du vill ha upp någon fråga på dagordningen bör du anmäla detta till styrelsen inom två veckor, så att vi har möjlighet att förbereda frågan inför mötet.

Som medlem betalar du bara 200 kronor (medföljande icke medlemmar betalar 250:-. Vin och öl köper du till förmånligt pris.

Bindande anmälan senast fredag 18 maj till anmalan.slowfood@hotmail.com. Ange vem/vilka som kommer. (Medlemmar som bara vill vara med på årsmötet och inte önskar buffé behöver inte anmäla sig.)

Betala samtidigt in pengar till vårt konto, plusgiro 76 00 52-1. (glöm inte att ange för vem/vilka du betalar).

Tid: måndag 21 maj klockan 18.00

Plats: Brydlings på Åhléns, plan 2

Pris: 200:- för buffé (icke medlemmar betalar 250:-)

Anmälan (bindande): anmalan.slowfood@hotmail.com

Betalning: plusgiro 76 00 52-1 (Nordea)

Jag ser fram emot att träffa dig!

Kontakta mig gärna om du önska veta mera.

Sorry, comments are closed for this post.

Lilla Ostskolan

Finns det vegetariskt löpe?

Lilla_Ostskolan_13_laura_nuI stort sätt all ost utom färskost framställs med hjälp av löpe (animalisk). Det finns en ”vegetarisk variant” som framställs genom fermentering av mikroorganismer. De ”vegetariska varianterna” ska benämnas mjölkkoagulerande enzymer eller mikrobiella koagulanter. Endast animaliskt löpe får kallas löpe i innehållsförteckningar.

Detta är trettonde och sista inlägget i årets serie ”Lilla Ostskolan”.

Anno 2013: tretton mini-inlägg som kommer den 13:e i varje månad.

Detta är ett litet smakprov på vad som tas upp under mina  ostprovningar tillsammans med massa goda ostar från Italien. Jag hoppas att du tycker det är intressant och vill att jag anordnar en ostprovning åt dig/er.

Känn dig alltid välkommen att kontakta mig för mer information eller kommentera inlägget.

A presto

Laura

Slow Food Stockholm

Tack till alla glada deltagare!

Vad nöjd jag är med igår kväll: intressant som vanligt att lyssna på Mirco, gott och lärorikt att matcha delikatesserna med olika viner samt mycket trevligt att få träffa er igen. Jag hoppas att ni tycker det samma Stor tack till Guido och alla på Terrenos Vinotek för ett bra samarbete med Slow Food Stockholm…

På gång

Tack till alla glada deltagare!

Visste du att

Överbliven risotto?

Vad gör jag med överbliven risotto? Släng inte den, utan blanda den med några ägg, rismjöl, lite riven Parmesan, salt och peppar tills den har fått en kladdig konsistens. Forma små bollar med hjälp av en sked och stek dem i en panna med lite olja, ca 3 minuter per sida. Perfekt till en god pick-nick!