Välkommen till årsmötet

Måndagen den 21 maj klockan 18.00.

Vi håller till i Brydlings nya restaurang i Åhlénshuset, mitt i city, plan 2. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar, med bland annat val av ny styrelse, har vi möjlighet att äta en välfylld och god buffé signerad Ulrika Brydling.

Alla medlemmar är välkomna till årsmötet oavsett om man vill delta i den efterföljande buffén eller ej. Även icke medlemmar får delta i såväl buffé som årsmöte, även om de inte har rösträtt på själva mötet.

Vi kommer också att få höra Helena Wistrand från Krav berätta om vad Kravmärkningen innebär för både konsumenter och producenter. Dessutom kommer Ulrika Brydling att berätta hur man förvandla trötta varuhusrestauranger med hjälp av massor av vilja och vällagad mat baserad på svenska mattraditioner och ekologiska produkter.

Och självklart kommer vi, förutom att diskutera alla allvarliga och mindre allvarliga frågor, äta, prata och ha trevligt tillsammans.

Dagordning, verksamhetsberättelse och övriga handlingar skickas ut inom kort. Om du vill ha upp någon fråga på dagordningen bör du anmäla detta till styrelsen inom två veckor, så att vi har möjlighet att förbereda frågan inför mötet.

Som medlem betalar du bara 200 kronor (medföljande icke medlemmar betalar 250:-. Vin och öl köper du till förmånligt pris.

Bindande anmälan senast fredag 18 maj till anmalan.slowfood@hotmail.com. Ange vem/vilka som kommer. (Medlemmar som bara vill vara med på årsmötet och inte önskar buffé behöver inte anmäla sig.)

Betala samtidigt in pengar till vårt konto, plusgiro 76 00 52-1. (glöm inte att ange för vem/vilka du betalar).

Tid: måndag 21 maj klockan 18.00

Plats: Brydlings på Åhléns, plan 2

Pris: 200:- för buffé (icke medlemmar betalar 250:-)

Anmälan (bindande): anmalan.slowfood@hotmail.com

Betalning: plusgiro 76 00 52-1 (Nordea)

Jag ser fram emot att träffa dig!

Kontakta mig gärna om du önska veta mera.

Sorry, comments are closed for this post.

Lilla Ostskolan

Buffelmozzarella

lilla_Ostskolan_3_laura_nu

…är den riktiga Mozzarellan gjord uteslutande på färsk buffelmjölk från Neapels trakter. Buffelmjölk är en mycket fet mjölk som dessutom är väldigt rik på proteiner och kalcium, vilket gör att det krävs mindre kvantiter för osttillverkning. Ju färskare Mozzarella, desto bättre smak. Den här symbolen står för äkta Buffelmozzarella.

För 1 kg Buffelmozzarella krävs 4-5 liter buffelmjölk.

(7 liter komjölk krävs för 1 kg ”vanlig” mozzarella).

Detta är fjärde inlägget i årets serie ”Lilla Ostskolan”.

Slow Food Stockholm

Tack till alla glada deltagare!

Vad nöjd jag är med igår kväll: intressant som vanligt att lyssna på Mirco, gott och lärorikt att matcha delikatesserna med olika viner samt mycket trevligt att få träffa er igen. Jag hoppas att ni tycker det samma Stor tack till Guido och alla på Terrenos Vinotek för ett bra samarbete med Slow Food Stockholm…

På gång

Tack till alla glada deltagare!

Visste du att

Salta mindre

Livsmedelsverket rekommenderar ett halverat saltintag för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Den största andelen salt får vi genom färdigmat, charkprodukter, ost, etc. Smaksinnet vänjer sig långsamt vid sälta, om man minskar successivt användandet av salt hemma, när man lagar mat själv, känner man knappt någon skillnad. Någonting att fundera på?